úterý 7. února 2012

Pár fíglů od Steva Jobse ...

... aneb Jak vybudovat firmu podobnou Apple

Je potřeba na začátek zdůraznit, že potřebujete garáž! Vážně, garáž je pro začínající projekty hodně důležitá. Bez ní to budete mít opravdu těžké ;) Jo a taky potřebujete někoho podobného Stevu Jobsovi! Troufáte si někdo? Možná by Vám mohlo zvednout šanci na úspěch, pokud byste od mala vyrůstali v Sillicon Valley a potkávali zapálené inženýry v Palo Alto. Pokud jste náhodou adoptovaní, lépe se Vám bude hledat motivace dokázat světu, že původní rodiče udělali chybu, když se Vás vzdali. No tak, nebuďte tak upjatí a zkuste nějaký halucinogen, abyste se trochu odvázali a dokázali dohlédnout do budoucnosti dál než ostatní ...

Přátelé, musím k Vám být upřímný. Každému to nevyjde. Přesněji, skoro nikomu to nevyjde. Bohužel. Nedá se nic dělat! Pokud Vás však zajímá, jak se vlastně Stevu Jobsovi povedlo vybudovat aktuální technologickou firmu číslo jedna, mohl by Vás tento článek zajímat. Pokud budete pozorní a přemýšliví, určitě se dozvíte něco, co sami s výhodou použijete.

Obklopte se schopnými lidmi

"Například Woz byl člověk asi tak padesátkrát lepší než průměrný inženýr. Ten mohl pořádat mítinky ve své hlavě. Mac tým byl pokus sestavit tým ze samých takových lidí, z áčkových hráčů. Lidi říkají, že to spolu nemůžou vydržet, že nebudou schopni spolupracovat, nesnesou se. Ale já zjistil, že áčkoví hráči nemají problém pracovat s jinými áčkovými hráči, ale nedovedou pracovat s hráči céčkovými."

Pro Jobse bylo osudové setkání se Stevem Wozniakem. Kromě školních legrácek a ptákovin sestrojili "modrou krabičku", kterou byli schopni ovládat miliardovou infrastrukturu telekomunikačního obra AT&T a volat zadarmo po celém světě. Wozniak je také označován za posledního člověka, který dokázal sám sestrojit celý počítač (Apple I). Samozřejmě v garáži!

Jobs dokázal do svojí firmy nalákat významné manažery a designéry ze slavných firem jako byly Xerox, Intel, Hewlett-Packard, Motorola, Pepsi, apod. Pečlivě vybíral lidi i do nižších technických pozic. Proslulé jsou jeho přijímací pohovory, během kterých dostával zájemce do prekérních situací a sledoval, jak si s ní poradí. Jen si představte sami sebe, pokud by se Vás někdo na přijímacím pohovoru zeptal "V kolika letech jsi přišel o panictví?" nebo "Bral jsi LSD?".

Vybíral špičkové lidi, kteří nebyli příliš upjatí a dokázali si prosadit svůj názor. Jak sám říká, chtěl se vyhnout "explozi mamlasů" neboli zamoření společnosti průměrnými zaměstnanci.

Soustřeďte se na inovaci

"Mám svoji teorii o tom, proč došlo k úpadku ve společnostech jako je IBM nebo Microsoft. Ty společnosti odváděly skvělou práci, inovovaly a získaly v určité oblasti monopol nebo skoro monopol a posléze se pro ně kvalita produktů stala méně důležitou. Společnosti si začaly vážit dobrých obchodníků, protože to jsou ti, kteří mají moc rozhodovat o tržbách, ne inženýři a designéři."

Apple je dnes považována za nejvíce inovativní firmu. Jobs si může právem připisovat zásluhy v oblastech, ve kterých jeho produkty způsobily revoluci. Macintosh byl první počítač určený pro domácnosti s grafickým uživatelským rozhraním, Pixarovské animáky nastartovaly éru digitální kinematografie, iPod změnil způsob, jakým uživatelé začali konzumovat multimediální obsah, iTunes Store vzkřísil zkomírající hudební průmysl, iPhone byl průkopníkem v dotykových chytrých telefonech, App Store umožnil prodávat malým vývojářům aplikace pro miliony uživatelů, iPad nabídl platformu pro digitální deníky, časopisy, knihy a video. A mnoho dalších.

Jobs věřil, že dlouhodobě budovat firmu lze pouze v případě, že se bude investovat do inovací. Pro firmu Apple se inovace stala prioritou a součástí celofiremní kultury. Jobs nutil lidi kolem sebe "Myslet jinak". Součástí pravidelných porad byly dlouhé diskuze na téma budoucnosti produktů.

Spoléhejte na intuici

"Naším úkolem je číst to, co ještě nebylo napsáno."

Musíte se pokusit pohlédnout do budoucnosti, abyste dokázali přijít s novátorským produktem. Jobs se nespoléhal na marketingové průzkumy. Tušil, že jeho geniální schopnosti spočívají v tom, že dokáže odhadnout, co bude za několik let hitem. Tento hit pak jednoduše vytvořil. Byl jako stopař, který zavětří odkud vítr vane, chytí stopu a už ji nepustí.

Dobrá intuice se projevila i při jeho působení ve firmě Pixar. Už to vypadalo, že oddělení animovaných filmů Walta Disneyho nemůže pořádně vydělávat. V těžkých letech investoval velké peníze do krátkých filmů. Celé jeho snažení vyústilo ve vytvoření Příběhu hraček - prvního celovečerního animáku, který vydělal na tu dobu astronomických 362 miliónů $. Další filmy studia Pixar pak obchodní zisk ještě znásobily.

Vytvořte jednoduchý, ale dokonalý design

"Náš pokrok spočívá v eliminaci, v odstraňování nadbytečného."

Design je jedním z nejvýraznější znaků produktů Apple. Jobs byl ovlivněn duchovním učením Zenu, které zvýrazňovalo jednoduchost. Dokázal zjednodušování dovést až na maximální hranici. Výrobky zjednodušoval tím, že odstraňoval tlačítka, software zjednodušoval tím, že eliminoval funkce a rozhraní zase eliminací možností. Astronom Jan Kepler již dříve prohlásil, že příroda miluje jednoduchost a jednotu. Jobs dokázal, že podobně to mají i uživatelé jeho výrobků.

Jobs dokázal propojit všechna vývojová oddělení, designéry i inženýry v jeden integrovaný fungující celek. V Apple se nejdříve navrhl design, např. počítačová skříň ve tvaru zenové krychle, a podle něho se pak musela přizpůsobit technika. Je jasné, že nejvíc nadávali technici, co že to zase ti designéři vymysleli. Jako jeden chudák inženýr, jehož úkolem bylo vyvinout myš, která by pohybovala kurzorem plynule do všech směrů. Když se vyjádřil, že něco takového nejde, druhý den už v Applu nepracoval.

Jobs byl designem posedlý a stávalo se, že prototyp výrobku byl mnohokrát přepracováván. Nechtěl dělat kompromisy i za cenu toho, že se oddálil termín uvedení do prodeje. Jako u iPhonu, jehož design byl po devíti měsících vývoje kompletně přepracován. V těžkých dobách firmy Apple se stal právě design zachráncem firmy. Na trhu s počítači, který byl zaplaven levnými šedými krabicemi (rozuměj počítači) firem Dell, Compaq a H-P, si dokázal Apple udržet dostatečný cílový segment tak, aby přežil.

Už jste si někdy rozbalovali něco od Apple?

Integrujte hardware, software a služby

"Lidé nám platí za to, že pro ně integrujeme věci, protože sami nemají čas to řešit. Chcete-li vytvářet skvělé produkty, musíte integrovat, propojovat hardware se softwarem a správou obsahu. Chcete-li proniknout na nové území, tak to musíte udělat sám. Chcete-li, aby Vaše produkty byly otevřené jinému software či hardware, musíte se přinejmenším částečně vzdát své vize."

Bill Gates svůj operační systém Windows prodal velké spoustě výrobců hardware a tím dosáhl toho, že prakticky ovládl trh s osobními počítači. Věřil, že v otevřenosti je budoucnost. Steve Jobs naopak podporoval princip uzavřeného systému. Díky své touze po dokonalosti nechtěl cizím firmám prodat licenci na svůj operační systém, aby byl provozován na levném a nekvalitním hardware. Tím se jeho počítače typu Macintosh staly nekompatibilní se zbytkem (Windows) světa.

Jobs se však nenechal odradit od své vize dokonale odladěného systému od jedné společnosti. Postupně vylepšoval všechny aspekty produktů a dokázal nabídnout inovativní technologie a služby, kvůli kterým uživatelé rádi na jeho platformu (do jeho zahrádky) přešli. O správnosti vize svědčí i obchodní vývoj Microsoftu a Apple. V roce 2000 měl Apple pouze dvacetinovou tržní hodnotu oproti Microsoftu, v roce 2010 se obě firmy srovnaly a v roce 2011 již byl Apple o 70% hodnotnější firmou než Microsoft.

Za Jobsův mistrovský kousek je považováno vytvoření iTunes Store - obchodu s digitální hudbou. Podařilo se mu přesvědčit největší hudební vydavatelství a hudební hvězdy, aby začaly svoji hudbu prodávat uživatelům platformy iPod. V té době panovala skepse, že lidé nebudou mít o takovou placenou službu zájem. Realita však překonala všechna očekávání. Miliontá skladba byla prodána po šesti dnech od zprovoznění služby, 10 miliard skladeb bylo staženo již za sedm let provozu, tedy v roce 2010.

To co udělal Microsoft v 80-tých letech na poli osobních počítačů, to udělala firma Google s operačním systémem mobilních zařízení. Vyvinula Android, jehož licenci prodala mnoha výrobcům chytrých telefonů. Vlna Android zařízení zaplavila svět. Objevil se levný systém dostupný pro široké masy. Tato zařízení však mají v mnoha případech problémy s kompatibilitou. Je to daň za velké množství permutací verzí Androidu, modelů telefonů a aplikací.

Nakonec přeci jenom Jobs vpustil externí vývojáře do svého systému. V rámci obchodu s aplikacemi App Store umožnil prodávat aplikace nezávislých vývojářů i zavedených firem. Stanovil však přísnou posuzovací proceduru, kterou musí každá aplikace projít. Chtěl se vyvarovat tomu, aby se platforma iOS zaneřádila viry a nekvalitním obsahem, který by degradoval uživatelský dojem z celého systému. Cítil morální zodpovědnost za obsah jeho služeb a proto do AppStore nikdy nepustil pornografii a bránil se i politickým materiálům.

Zaměřte se na priority

"Rozhodnutí, co nedělat, je stejně důležité, jako rozhodnutí, co dělat."

Když se Jobs nadchl pro nějaký výrobek, dokázal odfiltrovat nepodstatné problémy od těch podstatných. To mu umožnilo soustředit se na řešení těch problémů, které byly pro úspěch rozhodující. Když Jobse vyštípali z Apple a pak jej zase přemluvili, aby se vrátil, vyráběl Apple velké množství různě nekvalitních výrobků. Tržby klesaly a firma se pohybovala ve spirále smrti. První co Jobs udělal, byla revize výrobní produktové řady. Sestavil čtyři kvadranty (Zákaznický a Profesionální) x (Desktop a Přenosný) a v každém kvadrantu ponechal pouze jeden produkt. Stmelil rozklížené vývojové týmy a soustředil energii do vývoje těchto čtyř produktů. Dalším krokem bylo zrušení smlouvy s Hewlett-Packard a opuštění trhu s tiskárnami v roce 1997.

Důkazem správnosti této strategie je aktuálně vysoká prodejnost mobilních telefonů iPhone. V současnosti je Apple největším výrobcem chytrých telefonů na světě, v podstatě s jedním vícegeneračním modelem. Podíl iPhone na zisku v segmentu chytrých mobilů je kolem 73%.

Musíte umět zákazníky zpracovat

"Je důležité přesvědčit lidi o naší velikosti tím, že na ně uděláme pozoruhodný dojem, zvlášť při představení nového produktu."

Uvádění nových produktů byla Jobsova silná parketa. Pečlivě připravený scénář a schopnost vygradovat atmosféru způsobovala téměř davové šílenství. Dokázal také zapůsobit na vlivné reportéry prestižních magazínů, kteří za získání exkluzivity udělali Jobsovi pořádnou reklamu a správně zahřáli nedočkavé uživatele.

Jobs spoléhal na sílu médií a investoval do reklamy obrovské sumy. Na každé reklamní kampani se aktivně spolupodílel a projevoval i zde svoji touhu po perfekcionismu. Díky tomu mohli vytvořit reklamní spot na uvedení Macintoshe, který se vysílal během finále Super Bowlu - v nejdrahším reklamním čase. Reklama s běžící kladivářkou pak byla jedním magazínem vyhlášena za nejlepší reklamní spot všech dob. Ve svých reklamách si také Jobs drze troufnul spojit svoje produkty s největšími osobnostmi lidských dějin (Einstein, Gándhí, Picasso).

Při prezentaci svých produktů se zaměřoval na svůj obchodní cíl - na uživatele a na jejich kreativitu a zkušenost s produktem. Na této myšlence byla vybudována síť kamenných obchodů Apple Stores. Jobs věřil, že obchod je nejmocnější fyzickou prezentací značky. Každý z obchodů Apple Store je architektonické umělecké dílo, navržené podle Jobsových představ o minimalistickém designu tvořeném obvykle skleněnými prvky.

Musíte být upřímní ke svým kolegům (podřízeným)

"To je moje práce říkat na rovinu, když je něco na hovno, a ne to lakovat na růžovo."

Pokud chcete stvořit něco fenomenálního, musíte po sobě i po ostatních vyžadovat maximální nasazení. Jobs dokázal lidi ve svém okolí namotivovat tak, že překonávali svoje limity. Byl na ně zároveň velice tvrdý. Pod jeho vedením panovala nulová tolerance k nevýkonnosti. Fénování zaměstnanců patřilo k běžným komunikačním technikám. U Jobse nefungoval filtr mezi mozkem a jazykem, který by zjemňoval ostré výpady proti kolegům. Když se však s odstupem času zeptáte členů vývojového týmu Mac na spolupráci s Jobsem, dostanete odpověď, která vás může překvapit. Období spolupráce s Jobsem pro ně bylo nejúžasnější etapou jejich profesního života.

Zdvořilí a vlídní vůdcové, kteří mají starost, aby se někoho nedotkli, většinou nedovedou tak účinně prosazovat změny.

Pár vět na závěr

Život Steva Jobse je samozřejmě plný chybných rozhodnutí a špatných investic. Nezdary zažívá mnoho lidí, kteří se rozhodnou riskovat a vzít zodpovědnost do vlastních rukou. Je to normální. Ve výsledku však Jobs obstál takovým způsobem, že vytáhl garážovou firmu do čela smečky technologických gigantů.

Myšlenky a citace uváděné v tomto článku pocházejí ze životopisné knihy Steve Jobs od Waltera Isaacsona. Musím přiznat, že kniha na mě udělala velký dojem a donutila mě přemýšlet nad některými věcmi v nových souvislostech. Téměř 700 stran je nabitých zajímavostmi z doby, kdy se rodily velké věci. Z doby, kdy proti sobě stáli dva velikáni počítačového věku narození v roce 1955, oba bez dokončeného vysokoškolského studia - (otevřený) Bill Gates a (uzavřený) Steve Jobs.

Pokud máte čas, určitě si ji přečtěte, ať už jste nebo nejste fanouškem Jobse. Nebo už jste ji četli? Líbila se Vám?

Budu rád, pokud zanecháte komentář. Povzbudíte tím autora do dalšího psaní ;-) Nebo možná odradíte ;-)

2 komentáře:

  1. ja jsem celkem fanousek Steva Jobse (ale nevlastnim zadny vyrobek s logem jablka). Me ta knizka prisla zajmava, nicmene mnohem vic se mi mozna libyla "Inside Steve Jobs Head" - Je tam napsany mnohem vic o tech jeho postupech (napriklad, jak vymejslely ipod ....)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za tip. Do hlavy Steva Jobse se také rád při chvíli mrknu ;-)

      Vymazat